9 Aralık 2013 Pazartesi

Avusturya ’da eğitim sistemi


Avusturya ’da eğitim sistemi
Avusturya ’da çocuklar üç yaşını bitirdikten sonra bir anaokuluna (Kindergarten) (1) [ISCED 0] devam edebilirler. Ancak anaokulu, okul sisteminin bir parçası değildir ve bu nedenle devam edilmesi de gönüllüdür.
Genel zorunlu eğitim Avusturya ’da altı yaşında başlar ve dokuz yıl sürer. Özel okullar ile devlet okulları arasında seçim yapılabilmekle beraber, Avusturya ’da özel okulların oranı düşük sayılır. Devlet okullarında okul ücreti ödenmesi gerekmemektedir. Avusturya ’daki okul sistemi çok sayıda eğitim yolu sunmakta olup, bununla çocukların ve ebeveynlerinin farklı gereksinimlerini ve ilgi alanlarını dikkate almaktadır.

İlköğretim kademesi
Avusturya ’da her çocuğun eğitim kariyeri dört yıllık ilkokul (Volksschule) (2) [ISCED 1]* ile başlar. Zorunlu eğitim yaşındaki (yani altı yaşına gelmiş), ancak okul için yeterli olgunluğa sahip olmayan (örneğin dersi takip etmekte güçlük çektikleri için) çocuklar için bir anasınıfı kademesi öngörülmüştür.
İlkokullar bütün öğrencilere sosyal, duygusal, zihinsel ve bedensel yeteneklerini ve becerilerini teşvik etmek amacıyla geniş kapsamlı bir geneleğitim sağlamaktadır. Özel eğitim teşvik gereksinimi olan çocuklar, hem gereksinimlerine göre uyarlanmış bir özel eğitim okuluna (Sonderschule) (3) [ISCED 1] hem de bir ilkokulda entegratif şekilde yürütülen bir sınıfa devam edebilirler.

Ortaöğretim – I. Seviye
İlköğretim kademesinden sonra öğrenciler, her biri dört yıllık olan iki okul tipi arasında seçim yapabilirler:
Bunlar ortaokul (Hauptschule) (4) ile genel eğitim veren bir lisenin alt kademesi (AHS Unterstufe) (5) ’dir [ikisi de ISCED 2]. Özel eğitim teşvik gereksinimi olan öğrenciler, özel eğitim okulunda (3) [ISCED 2] beşinci, altıncı, yedinci ve sekizinci okul kademelerine devam edebilirler. Ortaokullar (Hauptschulen) öğrencilere hem ortaöğretimin II. seviyesine geçmelerini mümkün kılan, hem de meslek hayatına hazırlayan bir
temel genel eğitim sunmaktadır. Genel eğitim veren lisenin alt kademesi kapsamlı ve geniş bir genel eğitim sağlamaktadır. Beşinci ve altıncı okul kademelerinde ortaokul ile genel eğitim veren lisenin alt kademesinin eğitim planları eşittir. Yedinci okul kademesinden itibaren genel eğitim veren lisede farklı ağırlıkları olan üç eğitim yönüne ayırım gerçekleşir: Latince içeren klasik lise, ağırlığın matematik ve geometride olduğu orta
kısmı olmayan lise, ekonomi ağırlıklı orta kısmı olmayan lise.

Ortaöğretim – II. Seviye
Son zorunlu eğitim yılı, ortaöğretim – II. Seviyesinin birinci yılına tekabül eder. O andan itibaren okul sisteminin ayrı yönlerde gelişimi belirginleşir. Öğrenciler, mesleki eğitim veren ile genel eğitim
veren eğitimler arasında seçim yapabilirler. Mesleki eğitimin ya bir çıraklık eğitimi çerçevesinde (dual sistem), mesleki eğitim veren orta dereceli bir okulda ya da mesleki eğitim veren lise dengi bir okulda alınması mümkündür. Genel eğitim veren bir eğitim, genel eğitim veren lisenin üst kademesinde sunulmaktadır. Öğrencilerin yaklaşık %80 ’i ortaöğretim – I. seviyesinden sonra bir mesleki kariyere yönelmektedirler.

Mesleki eğitim
Eğer öğrenciler ortaöğretim – I. Seviyesi sonrasında dual sistemde bir mesleki eğitim görmeye karar verirlerse, önce zorunlu eğitim sürelerinin dokuzuncu yılını tamamlamak zorundadırlar. Bu genelde bir yıllık, mesleğe hazırlama ağırlıklı politeknik okulda (Polytechnische Schule) (6) [ISCED 3C] yapılmaktadır. Orada öğrencilere dersler, işletmelere ziyaretler ve mesleki uygulama günleri içeren çeşitlilik sayesinde ilerdeki eğitim seçimleri için hedefe yönelik bir yön tayini verilmektedir. Bunu takip eden çıraklık eğitimi hem çıraklık işletmesinde (eğitim süresinin yaklaşık %80 ’i uygulamalı eğitim), hem de meslek okulunda (Berufsschule) (7) [ISCED 3B]
gerçekleşir. Meslek okulunun görevi, genel eğitimi derinleştirmek ve çıraklık işletmesinde iletilmiş ihtisas bilgilerini tamamlamaktır. Çıraklık eğitimi– çıraklık eğitiminin alındığı mesleğe göre – iki ila dört yıl arası, çoğunlukla üç yıl sürmektedir. Eğitimin sonunda her çırak bir çıraklık eğitimi bitirme sınavına girebilir. Özel eğitim teşvik gereksinimi olan gençler, özürlü ya da diğerlerine nazaran dezavantajı olan gençler için entegratif
meslek eğitimi olanağı bulunmaktadır. Çıraklık eğitimi süresinin bir ila en fazla iki yıl kadar uzatılması ya da çırak ile işletme arasında kararlaştırılarak kısmi vasıflandırmalar yoluyla eğitim verilmesi sayesinde, gençlerin özel gereksinimlerinin dikkate alınması mümkün olabilir. Ortaöğretim – II. seviyesinde diğer bir mesleki
eğitim türü, mesleki eğitim veren orta dereceli okuldur (berufsbildende mittlere Schule – BMS) (8) [ISCED 3B]. Bu eğitimin görevi, öğrencilere bir meslekte doğrudan çalışabilmelerini sağlayacak temel ihtisası vermektir. Bunun yanısıra genel eğitimin derinleştirilmesi de hedeflenmektedir. BMS ’ler genelde üç – dört yıl arası sürmekte olup
bir ve iki yıllık türleri de vardır.

Genel sağlık ve hastabakıcılık okullarının (Schulen für allgemeine Gesundheits- und Krankenpflege) (9) [ISCED 4B] özel bir konumu vardır. Bu okullara başlayabilmek için onuncu okul kademesini başarılı bir şekilde bitirmiş olmak gerekir. Burada dual sistemde eğitim verilir – bir hastanede uygulamalı eğitim ve okulda teorik eğitim.
1997 yılından bu yana çıraklık eğitimini, üç ve dört yıllık BMS ’leri ve genel sağlık ve hastabakıcılık okullarını tamamlayanlar, mesleki olgunluk sınavına (Berufsreifeprüfung) (10) girme olanağına sahiptirler. Bu sınav, dört kısmi sınav kapsamakta olup (Almanca, matematik, konuşulan yabancı dil ve meslekle ilgili ihtisas kesimi) her ortaöğretim sonrası ve yükseköğrenim kademesinde olan her müesseseye geçişe imkan sağlar (Yüksek okul yeterliliği). Yüksek okul yeterliliğini elde etmenin diğer bir olanağı, üniversite öğrenimi yapma hakkı sınavına girmektir. Ancak bu sınav, yalnız belirli bir ihtisas alanında yapılacak öğrenim için vasıflandırır. Ortaöğretim sonrası ve yükseköğrenim kademesine giriş şartlarını yerine getirmek için diğer bir opsiyon, bir tamamlama
programının (Aufbaulehrgang) (11) [ISCED 4A] bitirilmesidir. Bazı şahıs gruplarının, bu eğitim yoluna girmek için bir hazırlık programına (Vorbereitungslehrgang) (12) katılmaları gerekmektedir. Tamamlama programları, bir olgunluk ya da mesleki yeterlilik sınavıyla sonlanır. Çıraklık eğitimi ve bir BMS ’de meslek eğitiminin yanısıra, öğrencilere ortaöğretim - I. Seviyesi sonrasında değişik ihtisas yönlerinde (örneğin turizm, makina  mühendisliği, elektroteknik vs.) daha yüksek bir mesleki eğitim ve sağlam bir genel eğitim sunan bir mesleki eğitim veren lise dengi okul – BHS (berufsbildende höhere Schule – BHS) (13) [ISCED 3A/4A] da açıktır. BHS beş
yıl sürer ve olgunluk ve diploma sınavıyla sona erer. Öğrenciler bununla bir mesleki vasıflandırma ve yüksekokula genel giriş hakkı kazanırlar (çift vasıflandırma).

Genel eğitim
Öğrenciler, genel eğitim veren liselerin üst kademelerinde (Oberstufe allgemein bildender höherer Schulen – AHS) (14) [ISCED 3A] genel bir eğitim alırlar. Bu okullar özellikle üniversite eğitimine hazırlarlar. Dört yıl sürerler ve olgunluk sınavıyla sona ererler. Bu okulları bitirenler, yüksekokula genel giriş hakkı kazanırlar.

Orta ve lise sonrası öğretim ve yükseköğrenim seviyesi
Bir AHS ’in ya da BHS ’in başarılı bir şekilde bitirilmesi ile mesleki olgunluk sınavının ya da üniversite
öğrenimi yapma hakkı tanıyan sınavın verilmesi, öğrencileri yüksek okul yeterliliğine ulaştırır ve şu eğitimlere girebilmelerini sağlar: Sosyal ve sağlık kesimlerinde belirli işler için vasıflandıran akademiler (Akademien) (15) [ISCED 5B], birinci planda sonradan bir BHS eğitimi yapmak isteyen ve AHS ’i bitirmiş olan kişilere yönelik olan kolejler (Kollegs) (16) [ISCED 5B] ile zorunlu eğitim için öğretmenlerin yetiştirildiği eğitim yüksek okulları
(Pädagogische Hochschulen) (17) [ISCED 5A]. Bunun yanısıra yükseköğrenim seviyesinde meslek ağırlıklı yüksek okullar (Fachhochschulen) (18) [ISCED 5A] ve üniversiteler (Universitäten) (19) [ISCED 5A] de vardır. Yeni yüksek öğrenim yasaları her iki müessese için üç yıllık Bachelor (lisans) ve bunun sonrasında devam edilebilecek
en az iki yıllık master (yüksek lisans) öğrenimleri öngörmektedir. Bir master ya da diploma öğrenimi
bitirenler, üniversitelerde doktora [ISCED 6] yapma hakkına sahiptirler. Hem üniversitelerde hem de meslek ağırlıklı yüksek okullarda, üniversite ileri eğitimi olarak üniversite nitelikli programlar (Lehrgänge universitären
Charakters) ve üniversite programları (Universitätslehrgänge) (20) [ISCED 5A] önerilmektedir. Bunlara girilebilmesi için genel yüksek okul olgunluğu ya da uzun süreli mesleki deneyim gerekmektedir. „Akademik ….“ veya „MSc“ ya da „MBA“ ünvanıyla bitirilirler. Çıraklık eğitimi bitirme sınavını başarıyla vermiş olan kişiler, 18 yaşından itibaren ve BMS – mezunları yapı ustası okulları (Bauhandwerkerschulen) ve ustabaşılık okulları (Werkmeisterschulen)
(21) [ISCED 5B] ile teorik mesleki eğitimlerini derinleştirebilirler. Bu okullar bir ila iki yıl arası sürmekte olup bir bitirme sınavıyla tamamlanırlar.

İleri eğitim – Ömür boyu öğrenmek
İlk mesleki eğitim ortaöğretim üst seviyesinde, orta ve lise sonrası ve yükseköğrenim seviyesinde tamamlandıktan ve yeni bir eğitim süreci başladıktan sonra, genelde mesleki ileri eğitim ’den söz edilmektedir. Çoğu kez bu gibi eğitim programlarına katılanların yaşı 20 ’nin üzerindedir. Avusturya ’nın ileri eğitim altyapısının simgesi,
büyük bir kurumsal çeşitlilik (okullar ve yüksek okullar, sosyal partnerlerin eğitim kuruluşları, kamu yararına faaliyet gösteren ileri eğitim müesseseleri, özel sunucular v.s.) ve bunun beraberinde getirdiği geniş bir sunumdur.
 Güven, kalite ve huzurun adı SD Yurt Dışı Eğitim Danışmanlıgı'dır.
                                 Siz okuyun, basarılarınızla biz gurur duyalım.
  Eğitim için yatırım yapan herkese en içten dileklerimizle başarılar diliyoruz.
                                                               SD YURTDIŞI EĞİTİM
DETAYLI BİLGİ İÇİN -   HAFTA ARASI VE CUMARTESİ GÜNÜ SAAT 9-19 ARASI  ULAŞABİLİRSİNİZ
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34  
                                     SİRKET  - 0544 656 09 23 - 0507 917 37 50
                          www.sdyurtdisiegitim.com.tr   ADRESİNDEN BİLGİ İSTEK FORMUNU DOLDURABİLİRSİNİZ .DANIŞMANLARIMIZ SİZLERE EN KISA ZMANDA BİLGİ VERECEKLERDİR
                          www.sdyurtdisiegitim.com.tr    ADRESİNİDEN  BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder