9 Aralık 2013 Pazartesi

FRANSA EĞİTİM SİSTEMİ

 FRANSA EĞİTİM SİSTEMİ

 Fransa’nın 2009 yılı verilerine göre toplam nüfusu; 62.616.488’dir. 2007 yılı itibariyle toplam öğrenci sayısı 14.878.000’dir. Okulöncesinde 2.594.000 öğrenci, ilköğretimde 4.106.000 öğrenci, ortaöğretimde 5.988.000 öğrenci ve yükseköğretim 2.190.000 öğrenci eğitim görmüştür. Öğretim dili Fransızca’dır.

1. Eğitim Sisteminin Genel Yapısı

Fransa’da okullar Gençlik, Eğitim ve Araştırma Bakanlığına bağlıdır. Parasız eğitim veren devlet okullarının yanında özel okullar da önemli bir paya sahiptir. Özel okulların büyük çoğunluğu Bakanlık ile sözleşme yapmaktadır. Bu sözleşme sayesinde öğretmen ücretleri Bakanlık tarafından ödenmekte, denetimleri de yine Bakanlık tarafından yapılmaktadır.
Eğitim politikaları merkezi olarak Bakanlık tarafından belirlenmekte olup okul binalarının inşası ve bakımı ile ilgili sorumluluk yerel düzeydedir. Eğitimden sorumlu bakanlık, tüm eğitim konuları ve düzeyleri ile ilgili detaylı bir öğretim programı hazırlar ve öğretmenleri belli bir yöntemi kullanmaya hiçbir şekilde zorlamadan eğitim ve öğretim için yol gösterici ilkeleri belirler. Eğitim personelinin işe alımını, eğitimini ve yönetimini Bakanlık idare eder; okullara uygun personel sayıları gibi hususları belirler.
Bakanlık aynı zamanda sınavları düzenler ve ulusal yeterlilik derecelerini verir. Bunlar içinde özellikle orta öğretimin yeterli bir başarıyla tamamlandığını tasdik eden Bakalorya (olgunluk) sınavı bulunmaktadır.

 Bunun yanında Bakanlığa bağlı akademi adı verilen eğitim bölgeleri vardır. Ülke 30 akademiye ayrılmıştır ve her bir akademi doğrudan Bakana bağlı bir rektör tarafından yönetilmektedir. Akademi içerisinde birçok il bulunmaktadır. Her bir il, bir akademi müfettişi (ülkemizdeki il millî eğitim müdürü) tarafından yönetilmektedir. Bunların istihdamı Bakanlık tarafından sağlanmaktadır.
Eğitim sisteminin bütününde, okullar, idari ve öğretim yönünden belli bir dereceye kadar bağımsızdır. Ortaöğretim düzeyinde ortaokul (kolej) ve liseler mali yönden de bağımsız bir statüdedir. Uygulamada, bu nisbi bağımsızlık her okul için ayrı ayrı hazırlanan bir planda ifade edilir. Bu plan, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyleri için sırasıyla okul projesi ve kurum projesi isimleriyle bilinir.
Denetim sistemi içerisinde farklı müfettişlikler yer almaktadır. “Ulusal eğitim müfettişleri” ilkokullarda, “bölgesel öğretim müfettişler” ise ortaöğretimde kendi özel konularında öğretmen performansını izlemek ve değerlendirmekle görevlidirler. Bu sistem ülkemizdeki denetim sistemine benzemekle beraber müfettişlerin görev alanı açısından tam tersi bir yapıdadır.

2. Okul öncesi eğitim
Fransa, “okul öncesi” eğitimle ilgili uzun bir geçmişe sahiptir. Zorunlu olmamasına rağmen, bütün çocuklar 3 yaşından itibaren anaokuluna giderler.
Kamu kesimine ait “okul öncesi” eğitim veren okullar ya da “kreşler” ücretsizdir. Özel okullarda ise, aileler okul ücretlerinin kendi paylarına düşen kısmını öderler. Kural olarak, çocuklar yaşlarına göre 3 gruba ayrılır: “küçük” grup (3 yaş için), orta grup (4 yaş için) ve “temel” grup (5 yaş için).
Okul öncesi eğitimde görev alan öğretmenler, “ilkokullarda” çalışan diğer öğretmenler gibi okul öğretmenleri adı verilen aynı mesleki kategori içerisinde yer alırlar. Ortaöğretimde çalışan ve lisanslı öğretmen adı verilen öğretmenlerin aldığı aynı eğitimi alırlar.

3. Zorunlu eğitim
Zorunlu eğitim 6-16 yaşlar arasını kapsar ve 3 evreye ayrılmıştır:
a) İlkokul Eğitimi: 6-11 yaşlar arasını kapsar ve bu okullara ilkokul adı verilir.
b) Ortaöğretim Birinci Devre: 11-15 yaşlar arasını kapsar ve bu okullara kolej adı verilir ve süresi 4 yıldır.
c) Ortaöğretim İkinci Devre: Öğrenciler, 15 yaşında, lise, genel ve teknolojik lise veya meslek lisesi’ne kayıt yaptırırlar. Bu eğitimlerini tamamlayan öğrenciler zorunlu eğitimin sonuna denk gelen yaşa ulaşmış olurlar.
Kayıt konusunda okullar bölgelere ayrılmıştır. Öğrenciler ailelerinin ikamet ettiği coğrafi alan içerisinde bulunan ilkokul, kolej ya da lise’ye kayıt yaptırırlar. Kolejler beldelerde liseler ise il ve ilçelerde bulunurlar. Devlet okullarında eğitim parasızdır. İsteyen aileler çocuklarını okullarda yer olduğu takdirde istedikleri okulu seçmek suretiyle özel okullara da gönderebilirler. Bakanlıkla sözleşme imzalamış olan özel okulların ücretleri genel olarak çok yüksek değildir; çünkü Devlet özel okulları desteklemektedir. Öğretmen maaşlarını Bakanlık ödemektedir.
Ders yılı, eylül ve haziran ayları arasında 180 günü kapsamaktadır. Okullar haftada 6 gün açıktır. Ancak, çarşamba ve cumartesi öğleden sonraları ders yapılmamaktadır. İlköğretim düzeyinde her hafta 60 dakika süreli 26 saat ders; ortaöğretim düzeyinde ise 25,5-30 saat ders (55 dakika süreli) yapılmaktadır.
Sınıflar için standart bir büyüklük mevcut değildir; sınıf büyüklüğü, eğitim bölgesi (akademi) rektörlüğünün ve il millî eğitim müdürlüğünün izlediği politikalara göre çeşitlilik gösterebilir; bu karar, dezavantajlı ya da kırsal alanlar gibi yerel şartlar göz önünde bulundurularak alınır. Sınıf başına düşen ortalama öğrenci sayısı; ilkokullarda 25, kolejlerde 24, genel ve teknolojik liselerde 28 ve meslek liselerinde 20’dir. İlkokullarda sınıflarda tek bir öğretmen, ortaokul sınıflarında ise her bir ders ve konu için farklı bir öğretmen görev yapmaktadır.

İlkokul programları ve değerlendirme
Gençlik, Eğitim ve Araştırma Bakanlığı, öğretim programını belirler. Öğretmenler kendi öğretim yöntemlerini ve ders kitaplarını seçerler. “İlkokul” öğretim programını, temel okuma, yazma, aritmetik hesaplar, beden eğitimi (normal kas becerileri, vs.) becerilerini kazandırmanın yanı sıra bilinç ve hassasiyet düzeyini artırmaya odaklanır. Ortaokul öğretim programı ise kaçıncı sınıfta okunduğuna bağlı olarak sekiz ya da dokuz zorunlu dersi içerir ve seçmeli derslerin de eklenmesiyle sürekli artış gösteren bir çeşitlilik kazanır.
Öğrencilere, zorunlu eğitimin üçüncü ve altıncı yıllarının başında Fransızca ve matematik alanlarındaki başarılarını ölçmeye yönelik ulusal sınavlar uygulanmaktadır. İlkokulların ve kolejlerin işleyişi, birbirini takip eden öğretim aşamaları şeklinde düzenlenmiştir.
İlkokul, anaokulunun “temel” grubunda başlayan ve “ilkokulun” ilk iki yılı boyunca devam eden temel öğrenim ile sonrasında koleje geçmeden önceki son üç yıllık süreyi kapsayan ileri öğrenim olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır. Kolej eğitimi ise uyum, sağlamlaştırma ve yönlendirme aşamalarından oluşup 4 yıl sürer .Sınıf tekrarı, ancak bütün bir aşamanın sonunda yaptırılabilir; ebeveynlerin bu karara itiraz hakları saklıdır. Kolej eğitimlerini tamamlayan öğrenciler, son iki yıllarında aldıkları notlara ve girecekleri ulusal bir sınavda gösterdikleri başarıya göre ulusal bir sertifika (bröve) almaya hak kazanırlar.

Ortaokul sonrası eğitim ve ortaöğretim
Kolej eğitiminin tamamlanmasının ardından, öğrencilere 3 eğitim seçeneği sunulur:
a) Üç yıllık eğitimin ardından (“ikinci”, “birinci” ve “son” sınıflar) genel bakalorya (olgunluk sınavı) ile sonuçlanan genel eğitim;
b) Yine üç yıl süren ve teknolojik bakalorya ile sonuçlanan teknolojik eğitim;
c) Mesleki yeterlik sertifikası veya mesleki eğitim diploması ile sonuçlanan iki yıllık mesleki eğitim ve ardından mesleki bakalorya derecesine ulaşılmasını sağlayan iki yıllık ek eğitim.
İlk iki seçenekten herhangi birini seçmiş olan öğrencilere eğitim hizmeti veren genel ve teknolojik eğitim lisesinde, eğitim-öğretim üç yıl süren eğitim, bakalorya sınavı ile sonuçlanır.
Bütün öğrencilerin ortak olarak aldıkları “ikinci” sınıf eğitiminin ardından öğrenciler, girmek istedikleri bakalorya sınavının türünü seçer, buna göre gruplara ayrılır ve çalışmalarını o yönde sürdürürler: bakalorya sınavının türü üç genel kategoriden (ekonomik ve sosyal, edebi veya bilimsel) veya yedi teknolojik kategoriden biri olabilir.
Mesleki lise, öğrencileri verdiği iki yıllık eğitim süresince mesleki yeterlik sertifikası veya mesleki eğitim diplomasına tekabül eden mesleki yeterlilik derecesine hazırlar. Bu yeterlilik dereceleri, öğrencilerin mezun olur olmaz iş bulabilmelerini sağlamaya yönelik olarak hazırlanmıştır. Ancak, isteyen öğrenciler bu iki yıla ilaveten iki yıl daha eğitim almak suretiyle sunulan 48 uzmanlık alanı içerisinden birini seçerek mesleki bakalorya sınavına girebilirler.


Lise programları
Lise eğitiminin başlangıcından itibaren, birbirinden oldukça belirgin çizgilerle ayrılmış eğitim alanı ve kategorileri vardır. Öğretim programının içeriği tamamıyla Devletin yetkisindedir. Genel ve teknolojik liselerin ilk yılında okutulan ana dersler; Fransızca, matematik, fizik/kimya, hayat ve yeryüzü bilimleri, yabancı dil 1, tarih/coğrafya, beden eğitimi ve spor derslerinden oluşmaktadır; bunlara ek olarak öğrenciler tarafından seçilmesi zorunlu 2 seçmeli ders ve bir de serbest seçmeli ders bulunmaktadır. Lise 2 ve 3’üncü sınıflarda, zorunlu derslerin listesi ve bu derslere ayrılacak zaman, bu derslerin ne şekilde gruplandırıldığına bağlıdır. Meslek liseleri, hem genel eğitim hem de teorik ve pratik mesleki eğitim vermektedir; bu mesleki eğitimin içerisine öğrencilerin işyerlerine yerleştirilmesi de girmektedir. Bakanlık tarafından verilen mesleki yeterlilik dereceleri için uygulanan referans sistemi her zaman mesleki danışma kurulları içerisinde yer alan ilgili sektörle işbirliği içinde yürütülmektedir.

Değerlendirme ve ilerleme
Genel ve teknolojik eğitim lisesine kabul edilen öğrenciler ilk yıl değerlendirilirler ve beceri ve ilgilerine en uygun olduğunu düşündükleri alanı seçerler. Yıl sonunda yapılan değerlendirmelere uygun olarak öğrencilerin yaptıkları seçimi, öğretmenler kurulu kabul ya da reddeder. Reddetme durumunda, ebeveynlerin itiraz hakları saklıdır.
Bakalorya sınavı son sınıfın tamamlanmasının ardından yapılır; ancak, bazı konu alanlarında, öğrenciler lise ikinci sınıf sonunda bu sınava girerler.
Meslek liseleri öğrencileri iki düzeyde yeterlilik almaya hazırlar: bunlardan birincisi (düzey V), iki tür ulusal yeterlilik belgesiyle sonuçlanır: mesleki yeterlik sertifikası ve mesleki eğitim diploması; ikinci düzeyin (düzey VI) yeterli başarıyla tamamlanması halinde öğrenciler mesleki bakalorya derecesini almaya hak kazanırlar. Bu yeterlilik belgeleri için yapılan çalışmalar içerisinde her zaman bir işyeri stajı bölümü bulunmaktadır. Belli durumlarda, öğrencilerin mesleki yeterlilik ve deneyim düzeylerini onaylayan bir gelişmenin ortaya çıkması halinde öğrenciler, normal olarak girmeleri gereken sınavların bazılarından muaf tutulabilirler. İster genel ister teknolojik veya mesleki olsun, bakalorya sınavı öğrencilerin yükseköğretime geçiş yapabilmelerini sağlar. Ancak, genel ve teknolojik bakalorya sınavları yüksek eğitime devam yolunu açmak için tasarlanmışken, mesleki bakalorya temelde öğrencilerin mezun olur olmaz iş bulabilmelerini sağlamaya yönelik olarak oluşturulmuştur.

4. Yükseköğretim
Yükseköğretim, beş Katolik kurumu hariç tamamı devlete ait üniversitelerde ya da yüksek kamu kesimi okullarında veya bazıları büyük okullar olarak bilinen özel okullarda verilmektedir. Enstitüler ve okullar üniversitelere bağlı olabilir. Bunlar içerisinde kısa teknolojik dersler veren teknoloji enstitüleri, mühendislik alanında yeterlilik almak için çalışan öğrencilere yönelik mesleki enstitüler ve öğrencileri öğretmen alımı sınavlarına hazırlayan ve öğretmenlik eğitimi, vs. sağlayan öğretmen eğitim enstitüleri bulunmaktadır.
Bazı liseler yükseköğretime katkıda bulunur; çünkü büyük okullara kayıt yaptırmak isteyen öğrencilere, büyük okullara hazırlık sınıfları içerisinde hazırlık eğitimi verirler veya bünyelerinde kısa teknik eğitim dersleri veren ya da yüksek teknisyen bölümleri barındırırlar.

Yükseköğretime giriş
Üniversiteler; bakalorya veya üniversiteye giriş diploması ya da bunlara eşdeğer bir yeterlilik belgesi sahibi öğrencileri kabul eder. Tıp, dişçilik ve eczacılık alanları ve de IUT’ler hariç başka herhangi bir seçim prosedürü uygulanmaz.
Büyük okullar olarak bilinen en prestijli yükseköğretim okullarına kabul, yapılan bir sınav sonucunda alınan başarıya göre gerçekleşir; öğrenciler bu sınava hazırlanmak için CGPE’de iki yıl süren bir hazırlık eğitimi alırlar. Genel olarak üniversite sektörü dışında yer alan oldukça büyük bir çeşitliliğe sahip kurumlara kabul süreci, katı seçim prosedürlerini içermektedir.

Yeterlilikler
Bakanlık, öğrencilerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECTS)’ne uygun olarak derslerini dönemler ve modüller halinde almasını sağlamak amacıyla üniversiteleri teşvik etmekte ve desteklemektedir. Genel olarak üç yıllık bir süre içinde 180 krediyi toplamayı başarabilen öğrenciler, lisans diploması almaya hak kazanırlar; mastır derecesi alabilmek için lisans diplomasının ardından 120 krediye daha ihtiyaç vardır. Ayrıca, iş piyasasına uygun olarak hazırlanmış bir mesleki mastır yeterlilik derecesi ve araştırma amaçlı mastır yeterlilik derecesi mevcuttur.
İki yıl süreli kısa teknolojik yükseköğretim dersleri, IUT’lerin bünyesinde hazırlanan teknik üniversite diploması veya bazı liselerin yüksek teknisyenlik bölümlerinde kayıtlı öğrencilerin alabilmek için çalıştıkları yüksek teknisyenlik diploması ile sona erer.

5. Özel eğitim
Özel eğitime muhtaç öğrenciler, genel olarak normal okullara devam ederler. İlkokul ve kolejlerde zihinsel, işitsel, görme ve fiziki engeli olanlara uyarlanmış eğitim ortamları mevcuttur. Ayrıca, son yıllarda bazı kolejlerde pedagojik entegrasyon birimleri kurulmuştur. Bu birimlerde engelli öğrenciler normal bir okul ortamı içerisinde özel olarak uyarlanmış eğitim hizmeti almaya devam edebilirler.
11-18 yaş arası ileri seviyede engelli öğrenciler, eğitimden sorumlu bakanlığın sorumluluğundaki bölgesel özel eğitim kurumlarından yararlandırılır ya da Sağlık, Aile ve Engelliler Bakanlığı’nın sorumluluğu altındadır.


6. Öğretmenler
Kamu kesimine ait ilk ve ortaokullarda görev yapmak için lisans diplomasına sahip olmak gerekir. Uzman öğretmenlik için mastır derecesi ya da eşdeğer olarak nitelendirilen başka herhangi bir yeterlilik derecesine sahip adayların katılımına açık bir sınav sonucunda verilir.
Özel okullarda görev yapan öğretmenler ise özel sınavlar yoluyla işe girerler ve ayrıca, ya kamu hukuku sözleşmelerine ya da ücretleri Devlet tarafından ödeniyor olsa bile özel hukuka uygun bir şekilde bireysel olarak işe alınırlar.






 Güven, kalite ve huzurun adı SD Yurt Dışı Eğitim Danışmanlıgı'dır.
                                 Siz okuyun, basarılarınızla biz gurur duyalım.
  Eğitim için yatırım yapan herkese en içten dileklerimizle başarılar diliyoruz.
                                                               SD YURTDIŞI EĞİTİM
DETAYLI BİLGİ İÇİN -   HAFTA ARASI VE CUMARTESİ GÜNÜ SAAT 9-19 ARASI  ULAŞABİLİRSİNİZ
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34  
                                     SİRKET  - 0544 656 09 23 - 0507 917 37 50
                          www.sdyurtdisiegitim.com.tr   ADRESİNDEN BİLGİ İSTEK FORMUNU DOLDURABİLİRSİNİZ .DANIŞMANLARIMIZ SİZLERE EN KISA ZMANDA BİLGİ VERECEKLERDİR
                          www.sdyurtdisiegitim.com.tr    ADRESİNİDEN  BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder