FRANSA EĞİTİM SİSTEMİ
Fransa’nın 2009 yılı verilerine göre toplam
nüfusu; 62.616.488’dir. 2007 yılı itibariyle toplam öğrenci sayısı
14.878.000’dir. Okulöncesinde 2.594.000 öğrenci, ilköğretimde 4.106.000
öğrenci, ortaöğretimde 5.988.000 öğrenci ve yükseköğretim 2.190.000 öğrenci
eğitim görmüştür. Öğretim dili Fransızca’dır.
1. Eğitim Sisteminin Genel Yapısı
Fransa’da
okullar Gençlik, Eğitim ve Araştırma Bakanlığına bağlıdır. Parasız eğitim veren
devlet okullarının yanında özel okullar da önemli bir paya sahiptir. Özel okulların
büyük çoğunluğu Bakanlık ile sözleşme yapmaktadır. Bu sözleşme sayesinde
öğretmen ücretleri Bakanlık tarafından ödenmekte, denetimleri de yine Bakanlık
tarafından yapılmaktadır.
Eğitim
politikaları merkezi olarak Bakanlık tarafından belirlenmekte olup okul
binalarının inşası ve bakımı ile ilgili sorumluluk yerel düzeydedir. Eğitimden
sorumlu bakanlık, tüm eğitim konuları ve düzeyleri ile ilgili detaylı bir
öğretim programı hazırlar ve öğretmenleri belli bir yöntemi kullanmaya hiçbir
şekilde zorlamadan eğitim ve öğretim için yol gösterici ilkeleri belirler.
Eğitim personelinin işe alımını, eğitimini ve yönetimini Bakanlık idare eder;
okullara uygun personel sayıları gibi hususları belirler.
Bakanlık
aynı zamanda sınavları düzenler ve ulusal yeterlilik derecelerini verir. Bunlar
içinde özellikle orta öğretimin yeterli bir başarıyla tamamlandığını tasdik
eden Bakalorya (olgunluk) sınavı bulunmaktadır.
Bunun yanında Bakanlığa bağlı akademi adı
verilen eğitim bölgeleri vardır. Ülke 30 akademiye ayrılmıştır ve her bir
akademi doğrudan Bakana bağlı bir rektör tarafından yönetilmektedir. Akademi
içerisinde birçok il bulunmaktadır. Her bir il, bir akademi müfettişi
(ülkemizdeki il millî eğitim müdürü) tarafından yönetilmektedir. Bunların
istihdamı Bakanlık tarafından sağlanmaktadır.
Eğitim
sisteminin bütününde, okullar, idari ve öğretim yönünden belli bir dereceye
kadar bağımsızdır. Ortaöğretim düzeyinde ortaokul (kolej) ve liseler mali
yönden de bağımsız bir statüdedir. Uygulamada, bu nisbi bağımsızlık her okul
için ayrı ayrı hazırlanan bir planda ifade edilir. Bu plan, ilköğretim ve
ortaöğretim düzeyleri için sırasıyla okul projesi ve kurum projesi isimleriyle
bilinir.
Denetim
sistemi içerisinde farklı müfettişlikler yer almaktadır. “Ulusal eğitim
müfettişleri” ilkokullarda, “bölgesel öğretim müfettişler” ise ortaöğretimde
kendi özel konularında öğretmen performansını izlemek ve değerlendirmekle
görevlidirler. Bu sistem ülkemizdeki denetim sistemine benzemekle beraber
müfettişlerin görev alanı açısından tam tersi bir yapıdadır.
2. Okul öncesi eğitim
Fransa,
“okul öncesi” eğitimle ilgili uzun bir geçmişe sahiptir. Zorunlu olmamasına
rağmen, bütün çocuklar 3 yaşından itibaren anaokuluna giderler.
Kamu
kesimine ait “okul öncesi” eğitim veren okullar ya da “kreşler” ücretsizdir.
Özel okullarda ise, aileler okul ücretlerinin kendi paylarına düşen kısmını
öderler. Kural olarak, çocuklar yaşlarına göre 3 gruba ayrılır: “küçük” grup (3
yaş için), orta grup (4 yaş için) ve “temel” grup (5 yaş için).
Okul
öncesi eğitimde görev alan öğretmenler, “ilkokullarda” çalışan diğer
öğretmenler gibi okul öğretmenleri adı verilen aynı mesleki kategori içerisinde
yer alırlar. Ortaöğretimde çalışan ve lisanslı öğretmen adı verilen
öğretmenlerin aldığı aynı eğitimi alırlar.
3. Zorunlu eğitim
Zorunlu
eğitim 6-16 yaşlar arasını kapsar ve 3 evreye ayrılmıştır:
a)
İlkokul Eğitimi: 6-11 yaşlar
arasını kapsar ve bu okullara ilkokul adı verilir.
b)
Ortaöğretim Birinci Devre: 11-15
yaşlar arasını kapsar ve bu okullara kolej adı verilir ve süresi 4 yıldır.
c)
Ortaöğretim İkinci Devre:
Öğrenciler, 15 yaşında, lise, genel ve teknolojik lise veya meslek lisesi’ne
kayıt yaptırırlar. Bu eğitimlerini tamamlayan öğrenciler zorunlu eğitimin
sonuna denk gelen yaşa ulaşmış olurlar.
Kayıt
konusunda okullar bölgelere ayrılmıştır. Öğrenciler ailelerinin ikamet ettiği
coğrafi alan içerisinde bulunan ilkokul, kolej ya da lise’ye kayıt yaptırırlar.
Kolejler beldelerde liseler ise il ve ilçelerde bulunurlar. Devlet okullarında
eğitim parasızdır. İsteyen aileler çocuklarını okullarda yer olduğu takdirde
istedikleri okulu seçmek suretiyle özel okullara da gönderebilirler. Bakanlıkla
sözleşme imzalamış olan özel okulların ücretleri genel olarak çok yüksek
değildir; çünkü Devlet özel okulları desteklemektedir. Öğretmen maaşlarını
Bakanlık ödemektedir.
Ders
yılı, eylül ve haziran ayları arasında 180 günü kapsamaktadır. Okullar haftada
6 gün açıktır. Ancak, çarşamba ve cumartesi öğleden sonraları ders
yapılmamaktadır. İlköğretim düzeyinde her hafta 60 dakika süreli 26 saat ders;
ortaöğretim düzeyinde ise 25,5-30 saat ders (55 dakika süreli) yapılmaktadır.
Sınıflar
için standart bir büyüklük mevcut değildir; sınıf büyüklüğü, eğitim bölgesi
(akademi) rektörlüğünün ve il millî eğitim müdürlüğünün izlediği politikalara
göre çeşitlilik gösterebilir; bu karar, dezavantajlı ya da kırsal alanlar gibi
yerel şartlar göz önünde bulundurularak alınır. Sınıf başına düşen ortalama
öğrenci sayısı; ilkokullarda 25, kolejlerde 24, genel ve teknolojik liselerde
28 ve meslek liselerinde 20’dir. İlkokullarda sınıflarda tek bir öğretmen,
ortaokul sınıflarında ise her bir ders ve konu için farklı bir öğretmen görev
yapmaktadır.
İlkokul programları ve değerlendirme
Gençlik,
Eğitim ve Araştırma Bakanlığı, öğretim programını belirler. Öğretmenler kendi
öğretim yöntemlerini ve ders kitaplarını seçerler. “İlkokul” öğretim
programını, temel okuma, yazma, aritmetik hesaplar, beden eğitimi (normal kas
becerileri, vs.) becerilerini kazandırmanın yanı sıra bilinç ve hassasiyet
düzeyini artırmaya odaklanır. Ortaokul öğretim programı ise kaçıncı sınıfta
okunduğuna bağlı olarak sekiz ya da dokuz zorunlu dersi içerir ve seçmeli
derslerin de eklenmesiyle sürekli artış gösteren bir çeşitlilik kazanır.
Öğrencilere,
zorunlu eğitimin üçüncü ve altıncı yıllarının başında Fransızca ve matematik
alanlarındaki başarılarını ölçmeye yönelik ulusal sınavlar uygulanmaktadır.
İlkokulların ve kolejlerin işleyişi, birbirini takip eden öğretim aşamaları
şeklinde düzenlenmiştir.
İlkokul,
anaokulunun “temel” grubunda başlayan ve “ilkokulun” ilk iki yılı boyunca devam
eden temel öğrenim ile sonrasında koleje geçmeden önceki son üç yıllık süreyi
kapsayan ileri öğrenim olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır. Kolej eğitimi ise
uyum, sağlamlaştırma ve yönlendirme aşamalarından oluşup 4 yıl sürer .Sınıf
tekrarı, ancak bütün bir aşamanın sonunda yaptırılabilir; ebeveynlerin bu
karara itiraz hakları saklıdır. Kolej eğitimlerini tamamlayan öğrenciler, son
iki yıllarında aldıkları notlara ve girecekleri ulusal bir sınavda
gösterdikleri başarıya göre ulusal bir sertifika (bröve) almaya hak kazanırlar.
Ortaokul sonrası eğitim ve ortaöğretim
Kolej
eğitiminin tamamlanmasının ardından, öğrencilere 3 eğitim seçeneği sunulur:
a)
Üç yıllık eğitimin ardından (“ikinci”, “birinci” ve “son” sınıflar) genel
bakalorya (olgunluk sınavı) ile sonuçlanan genel eğitim;
b)
Yine üç yıl süren ve teknolojik bakalorya ile sonuçlanan teknolojik eğitim;
c)
Mesleki yeterlik sertifikası veya mesleki eğitim diploması ile sonuçlanan iki
yıllık mesleki eğitim ve ardından mesleki bakalorya derecesine ulaşılmasını
sağlayan iki yıllık ek eğitim.
İlk
iki seçenekten herhangi birini seçmiş olan öğrencilere eğitim hizmeti veren
genel ve teknolojik eğitim lisesinde, eğitim-öğretim üç yıl süren eğitim,
bakalorya sınavı ile sonuçlanır.
Bütün
öğrencilerin ortak olarak aldıkları “ikinci” sınıf eğitiminin ardından
öğrenciler, girmek istedikleri bakalorya sınavının türünü seçer, buna göre
gruplara ayrılır ve çalışmalarını o yönde sürdürürler: bakalorya sınavının türü
üç genel kategoriden (ekonomik ve sosyal, edebi veya bilimsel) veya yedi
teknolojik kategoriden biri olabilir.
Mesleki
lise, öğrencileri verdiği iki yıllık eğitim süresince mesleki yeterlik
sertifikası veya mesleki eğitim diplomasına tekabül eden mesleki yeterlilik
derecesine hazırlar. Bu yeterlilik dereceleri, öğrencilerin mezun olur olmaz iş
bulabilmelerini sağlamaya yönelik olarak hazırlanmıştır. Ancak, isteyen
öğrenciler bu iki yıla ilaveten iki yıl daha eğitim almak suretiyle sunulan 48
uzmanlık alanı içerisinden birini seçerek mesleki bakalorya sınavına
girebilirler.
Lise programları
Lise
eğitiminin başlangıcından itibaren, birbirinden oldukça belirgin çizgilerle
ayrılmış eğitim alanı ve kategorileri vardır. Öğretim programının içeriği
tamamıyla Devletin yetkisindedir. Genel ve teknolojik liselerin ilk yılında
okutulan ana dersler; Fransızca, matematik, fizik/kimya, hayat ve yeryüzü
bilimleri, yabancı dil 1, tarih/coğrafya, beden eğitimi ve spor derslerinden
oluşmaktadır; bunlara ek olarak öğrenciler tarafından seçilmesi zorunlu 2
seçmeli ders ve bir de serbest seçmeli ders bulunmaktadır. Lise 2 ve 3’üncü
sınıflarda, zorunlu derslerin listesi ve bu derslere ayrılacak zaman, bu
derslerin ne şekilde gruplandırıldığına bağlıdır. Meslek liseleri, hem genel
eğitim hem de teorik ve pratik mesleki eğitim vermektedir; bu mesleki eğitimin
içerisine öğrencilerin işyerlerine yerleştirilmesi de girmektedir. Bakanlık
tarafından verilen mesleki yeterlilik dereceleri için uygulanan referans
sistemi her zaman mesleki danışma kurulları içerisinde yer alan ilgili sektörle
işbirliği içinde yürütülmektedir.
Değerlendirme ve ilerleme
Genel
ve teknolojik eğitim lisesine kabul edilen öğrenciler ilk yıl
değerlendirilirler ve beceri ve ilgilerine en uygun olduğunu düşündükleri alanı
seçerler. Yıl sonunda yapılan değerlendirmelere uygun olarak öğrencilerin yaptıkları
seçimi, öğretmenler kurulu kabul ya da reddeder. Reddetme durumunda,
ebeveynlerin itiraz hakları saklıdır.
Bakalorya
sınavı son sınıfın tamamlanmasının ardından yapılır; ancak, bazı konu
alanlarında, öğrenciler lise ikinci sınıf sonunda bu sınava girerler.
Meslek
liseleri öğrencileri iki düzeyde yeterlilik almaya hazırlar: bunlardan
birincisi (düzey V), iki tür ulusal yeterlilik belgesiyle sonuçlanır: mesleki
yeterlik sertifikası ve mesleki eğitim diploması; ikinci düzeyin (düzey VI)
yeterli başarıyla tamamlanması halinde öğrenciler mesleki bakalorya derecesini
almaya hak kazanırlar. Bu yeterlilik belgeleri için yapılan çalışmalar
içerisinde her zaman bir işyeri stajı bölümü bulunmaktadır. Belli durumlarda,
öğrencilerin mesleki yeterlilik ve deneyim düzeylerini onaylayan bir gelişmenin
ortaya çıkması halinde öğrenciler, normal olarak girmeleri gereken sınavların
bazılarından muaf tutulabilirler. İster genel ister teknolojik veya mesleki
olsun, bakalorya sınavı öğrencilerin yükseköğretime geçiş yapabilmelerini
sağlar. Ancak, genel ve teknolojik bakalorya sınavları yüksek eğitime devam
yolunu açmak için tasarlanmışken, mesleki bakalorya temelde öğrencilerin mezun
olur olmaz iş bulabilmelerini sağlamaya yönelik olarak oluşturulmuştur.
4. Yükseköğretim
Yükseköğretim,
beş Katolik kurumu hariç tamamı devlete ait üniversitelerde ya da yüksek kamu
kesimi okullarında veya bazıları büyük okullar olarak bilinen özel okullarda
verilmektedir. Enstitüler ve okullar üniversitelere bağlı olabilir. Bunlar
içerisinde kısa teknolojik dersler veren teknoloji enstitüleri, mühendislik
alanında yeterlilik almak için çalışan öğrencilere yönelik mesleki enstitüler
ve öğrencileri öğretmen alımı sınavlarına hazırlayan ve öğretmenlik eğitimi,
vs. sağlayan öğretmen eğitim enstitüleri bulunmaktadır.
Bazı
liseler yükseköğretime katkıda bulunur; çünkü büyük okullara kayıt yaptırmak
isteyen öğrencilere, büyük okullara hazırlık sınıfları içerisinde hazırlık
eğitimi verirler veya bünyelerinde kısa teknik eğitim dersleri veren ya da yüksek
teknisyen bölümleri barındırırlar.
Yükseköğretime giriş
Üniversiteler;
bakalorya veya üniversiteye giriş diploması ya da bunlara eşdeğer bir
yeterlilik belgesi sahibi öğrencileri kabul eder. Tıp, dişçilik ve eczacılık
alanları ve de IUT’ler hariç başka herhangi bir seçim prosedürü uygulanmaz.
Büyük
okullar olarak bilinen en prestijli yükseköğretim okullarına kabul, yapılan bir
sınav sonucunda alınan başarıya göre gerçekleşir; öğrenciler bu sınava
hazırlanmak için CGPE’de iki yıl süren bir hazırlık eğitimi alırlar. Genel
olarak üniversite sektörü dışında yer alan oldukça büyük bir çeşitliliğe sahip
kurumlara kabul süreci, katı seçim prosedürlerini içermektedir.
Yeterlilikler
Bakanlık,
öğrencilerin Avrupa Kredi Transfer Sistemi (ECTS)’ne uygun olarak derslerini
dönemler ve modüller halinde almasını sağlamak amacıyla üniversiteleri teşvik
etmekte ve desteklemektedir. Genel olarak üç yıllık bir süre içinde 180 krediyi
toplamayı başarabilen öğrenciler, lisans diploması almaya hak kazanırlar;
mastır derecesi alabilmek için lisans diplomasının ardından 120 krediye daha
ihtiyaç vardır. Ayrıca, iş piyasasına uygun olarak hazırlanmış bir mesleki
mastır yeterlilik derecesi ve araştırma amaçlı mastır yeterlilik derecesi
mevcuttur.
İki
yıl süreli kısa teknolojik yükseköğretim dersleri, IUT’lerin bünyesinde
hazırlanan teknik üniversite diploması veya bazı liselerin yüksek teknisyenlik
bölümlerinde kayıtlı öğrencilerin alabilmek için çalıştıkları yüksek
teknisyenlik diploması ile sona erer.
5. Özel eğitim
Özel
eğitime muhtaç öğrenciler, genel olarak normal okullara devam ederler. İlkokul
ve kolejlerde zihinsel, işitsel, görme ve fiziki engeli olanlara uyarlanmış
eğitim ortamları mevcuttur. Ayrıca, son yıllarda bazı kolejlerde pedagojik
entegrasyon birimleri kurulmuştur. Bu birimlerde engelli öğrenciler normal bir
okul ortamı içerisinde özel olarak uyarlanmış eğitim hizmeti almaya devam
edebilirler.
11-18
yaş arası ileri seviyede engelli öğrenciler, eğitimden sorumlu bakanlığın
sorumluluğundaki bölgesel özel eğitim kurumlarından yararlandırılır ya da
Sağlık, Aile ve Engelliler Bakanlığı’nın sorumluluğu altındadır.
6. Öğretmenler
Kamu
kesimine ait ilk ve ortaokullarda görev yapmak için lisans diplomasına sahip
olmak gerekir. Uzman öğretmenlik için mastır derecesi ya da eşdeğer olarak
nitelendirilen başka herhangi bir yeterlilik derecesine sahip adayların
katılımına açık bir sınav sonucunda verilir.
Özel
okullarda görev yapan öğretmenler ise özel sınavlar yoluyla işe girerler ve
ayrıca, ya kamu hukuku sözleşmelerine ya da ücretleri Devlet tarafından
ödeniyor olsa bile özel hukuka uygun bir şekilde bireysel olarak işe alınırlar.
Güven, kalite ve huzurun adı SD Yurt Dışı Eğitim Danışmanlıgı'dır.
Siz okuyun, basarılarınızla biz gurur duyalım.
Eğitim için yatırım yapan herkese en içten dileklerimizle başarılar diliyoruz.
SD YURTDIŞI EĞİTİM
DETAYLI BİLGİ İÇİN - HAFTA ARASI VE CUMARTESİ GÜNÜ SAAT 9-19 ARASI ULAŞABİLİRSİNİZ
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34
SİRKET - 0544 656 09 23 - 0507 917 37 50
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNDEN BİLGİ İSTEK FORMUNU DOLDURABİLİRSİNİZ .DANIŞMANLARIMIZ SİZLERE EN KISA ZMANDA BİLGİ VERECEKLERDİR
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNİDEN BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNİDEN BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder