Hollanda Eğitim Sistemi
Hollanda
ya da Hollanda Krallığı (Nederland), Hollanda, Aruba ve Hollanda Antillerinden
oluşur. Hollanda, meşruti monarşi ile yönetilen bir Avrupa ülkesidir. Kuzey ve
batıda Kuzey Denizi, güneyde Belçika, doğuda ise Almanya ile komşudur. Ülke
topraklarının çoğunluğu deniz seviyesinin altındadır. Genellikle düz ve alçak
olan topraklarının % 40’ı denizleri doldurmak suretiyle kazanılmıştır.
Hollanda; Belçika ve Lüksemburg ile birlikte Benelux ülkeleri olarak
adlandırılmaktadır.
Hollanda
onbir eyaletten meydana gelir. Her eyalet iç işlerinde bağımsız, dış işlerinde
merkezi hükümete bağlıdır. Hollanda ekonomisinin temeli tarım ve hayvancılığa,
bazı sanayi kollarına ve transit ticarete dayalıdır. İkinci Dünya Harbinden
sonra büyük bir gelişme kaydetmiştir.
Hollanda’nın
nüfusu 16 milyonun üzerinde olup üç ayrı etnik gruptan meydana gelmiştir. Nüfus
yoğunluğu km2
başına 353 kişidir. Nüfusun % 40’ından fazlası üç büyük şehirde
toplanmıştır. Önemli şehirleri Den Haag (Lahey), Rotterdam, Utrecht, Eindhoven,
Groningen, Harlem ve Amsterdam’dır. Nüfusun % 3,5’ini bir sanayi ülkesi olması
sebebiyle yabancı işçiler teşkil etmektedir.
Hollanda’da
siyasi rejim parlamento esasına dayanan anayasal bir monarşidir. Kraliyet
makamı, kral, kraliçe ve bakanlardan ibarettir. Kralın anayasaya göre
dokunulmazlığı vardır. Bakanlar parlamentoya karşı sorumludurlar. Hanedan
Orange Sülalesindendir.
Hıristiyan
olan Hollanda halkının % 40’ı Katolik, % 36’sı Protestan’dır. Bunun yanında
nüfusun % 23’ü herhangi bir dine mensup değildir. Hollanda’da anayasayla tam
bir inanç ve ibadet hürriyeti sağlanmıştır. Çok az sayıda diğer dinlere mensup
halk bulunmaktadır. Bunların çoğunluğunu yabancı işçiler oluşturmaktadır.
Hollanda’nın Eğitim Sistemi
Anayasaya
göre insanların dini, ideolojik ya da eğitim anlayışlarına göre eğitim verme ve
okul kurma hakkı vardır. Dolayısıyla Hollanda’da hem devlet okulları hem de
özel okullar bulunmaktadır. Öğrencilerin %70 kadarı özel okullara devam
etmektedir. Devlet okulları ve özel okullar yasal açıdan eşit konumda olup özel
okulların ihtiyaçları da devlet tarafından karşılanmaktadır. Eğitim verme
özgürlüğü, özel okullara neyi ne yolla öğreteceklerine karar verme özgürlüğü
vermektedir. Ancak bu özgürlük Eğitim, Kültür ve Bilim Bakanlığı tarafından
eğitim mevzuatında belirlenmiş standartlarla sınırlandırılmıştır.
İlk
ve ortaöğretim, bölgesel ve yerel düzeyde idare edilmektedir. Yerel yöneticiler
bölgelerindeki tüm okullar için yetkilidir.
Yerel
yöneticilerin katılımı esasen yasal denetleyici ve adli görevler şeklinde
gerçekleşmektedir. İl Konseyi yeterli sayıda, kamu tarafından idare edilen ilk
ve ortaöğretim kurumunun bulunduğunu garanti altına alır ve belediyeler
tarafından alınan kararlara ilişkin özel okullar için müracaat organı olarak
görev yapar. Okulların ve müfredatın yönetimine ilişkin illerin rolü
sınırlıdır. Bu, kısmen bir eğitim kurumunun yetkili mercisi olamamalarından
kaynaklanmaktadır.
Eğitim, Bilim ve Kültür Bakanlığının (Hollanda Eğitim Bakanlığı) Yapısı
Bakanlığın
temel görevleri; devlet ve özel öğretim kurumlarını yönlendirmek, denetlemek ve
ulusal diplomalar ile ilgili mevzuatı düzenlemektir. Eğitim yönetiminin;
kaynakların yönetimi, eğitim süreci hakkında rehberlik, eğitimin denetimi olmak
üzere 3 misyonu vardır.
Merkezi
hükümetin eğitimde temel işlevi; Anayasal hükümler çerçevesinde eğitim ile
ilgili düzenlemeleri yapmak ve eğitimin genel yapılanması ile finansmanını
temin etmek, teftiş ve merkezi sınavlar aracılığı ile eğitimde kalite standartlarının
seviyesini tespit ederek devamlılığını sağlayıcı tedbirler almaktır.
Eğitim,
Kültür ve Bilim Bakanlığında en önemli konuyu “eğitim” oluşturmaktadır.
Teşkilat yapısında, en üst yönetimde Bakan ve iki yardımcısı bulunur. Bakan,
Hollanda’da her dört yılda bir yapılan seçimlerle oluşturulan hükümet
tarafından atanmaktadır ve Meclise karşı sorumludur.
Bakanlığın
Bakanlığın teşkilat şeması üç temel grupta incelenebilir:
Birinci
grup; çeşitli öğretim düzeylerine ilişkin politikaların belirlenmesinden sorumlu
genel müdürlüklerden oluşmaktadır.
İkinci
grup; okul ve kurumların, öğrencilerin ve ulusal arşivin (müze, kütüphane,
sanatla ilgili kurumlar vb.lerinin) finansmanını sağlayan uygulama
birimlerinden oluşmaktadır. Bu uygulamalar çerçevesinde, okul ve enstitüler ile
öğrencilere kaynak tahsisi (harç, kredi, burs vb.) yapılmaktadır. Öğrencilere
tahsis edilen kaynak, başarılı olunursa hibe edilmekte, başarısızlık durumunda
geri alınmaktadır. Okul ve enstitülere ayrılan kaynak ise başarısızlık halinde
azaltılmakta veya kesilmektedir.
Üçüncü
grup; izleme ve teftiş birimlerinden oluşmaktadır. Okullar her yıl
denetlenmemekle birlikte başarısız olan okullar daha sık teftiş edilmektedir.
Teftiş sonuçlarının internette yayımlanması uygulaması başlatılmıştır. Bu yöntemle,
düşük ortalamaya sahip olan okulların ortaya çıkması sağlanmaktadır.
Mevzuat
müdürlüğü (Legal Directorate): Personel ve kurumlara ilişkin yasal mevzuatı
hazırlayan müdürlük, Bakanın oluşturduğu eğitim politikalarını kanunlara
dönüştürmektedir.
Hollanda okul sistemi
Hollanda’da
eğitim 16 yaşına kadar tüm çocuklar için resmi ve özel okullarda parasızdır.
2,6 milyon öğrenci zorunlu eğitime kayıtlıdır. İlköğretim süresi sekiz yıldır.
Devlete ve özel şahıslara ait ilkokullar vardır. Özel ilkokullardaki öğretim
giderlerini de devlet karşılar. İlkokuldan sonra öğrenci için seçilecek iki yol
bulunur. Öğrenciler ya genel orta öğretime veya mesleki eğitim yapan okullara
devam ederler. Orta öğretimden sonra isteyen öğrenciler yüksek öğrenime devam
ederler. Hollanda’da yüksek öğrenim yapan sekiz üniversite ve beş yüksek okul
bulunmaktadır. Yüksek öğrenim gören öğrencilerin sayısı 140.000 civarındadır.
Okuma-yazma bilmeyenlerin oranı % 2’dir. Bu, dünyanın en düşük oranıdır.
Eğitim dili
Genel
eğitim dili standart Felemenk’çedir. Friesland’da Frisian dilinin
özel bir statüsü bulunmaktadır. Friesland’deki okullar hem Felemenkçe hem de
Frisian dilinde eğitim vermektedirler. Diğer yaşayan yerel lehçeler, örneğin Lower
Sakson, standart Felemenkçenin yanı sıra kullanıldıkları bölgelerdeki
eğitim kurumlarında öğretim dili olarak kullanılabilir.
Okul yönetimi
Hem
özel hem de devlet ilk ve ortaöğretim okullarında Okul Kurulu olarak
adlandırılan merci yetkilidir. Yetkili merci sorumlu olduğu okulu ya da
okulları (bir okulun tüm fiziki yönleri, öğretim programı üzerindeki politikaya
karar verme, çalışanlara ilişkin konular ve öğrencilerin kabulü) yönetir. Okul
Kurulu mevzuat çerçevesinde okul içerisinde meydana gelen her şeyden
sorumludur.
Okul
kurulu, yetkilerinin bir kısmını okul müdürüne devredebilir; ancak sorumluluk
yine okul kurulundadır.
Resmi
ilköğretim ve ortaöğretim okullarında, belediye idaresi okul kurulu olarak
görev yapabilir. Özel okulların okul kurulu, özel kanunla yönetilen idari bir
organdır. İki tür okul kurulu bulunmaktadır. Bunlar birlikler ve vakıflardır.
Bunlar arasında vakıflar daha yaygındır.
Hükümet
ile yetişkin eğitimi ve mesleki eğitim kurumları arasında herhangi bir orta
düzey yönetim bulunmamaktadır. Profesyonel yüksek eğitim kurumları ve
üniversiteler tamamen özerktirler.
İlköğretim
Hollanda’da
eğitim, 5 yaşından itibaren zorunlu olmasına rağmen 4 yaşındaki çocukların
neredeyse tamamı (%99.3) ilkokula gitmektedir.
Zorunlu
tam zamanlı eğitim İlköğretim (Primair onderwijs)
|
|
İlköğretim
Basisschool’u (ilkokul) ve Speciale scholle voor basis onderwijs’i
(ilköğretim için özel okul) kapsamaktadır.
|
5-12
yaş grubu
|
Ortaöğretim
(Voortgezet onderwijs)
|
|
Üniversite
öncesi öğretim (onderwijs, gymnasium ve atheneum’u içeren Voorbereidend
wetenschappelijk- VWO)
|
12-18
yaş grubu
|
Genel
ortaöğretim (Hoger algemeen voortgezet onderwijs- HAVO)
|
12-17
yaş grubu
|
Mesleki
öncesi ortaöğretim (Voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs-VMBO)
|
12-16
yaş grubu
|
Özel
orta öğretim (Speciaal voortgezet onderwijs)
|
12-18/20
yaş grubu
|
Her çocuk beşinci yaş
gününü takip eden aydaki ilk okul günü okula başlar ve 16 yaşına geldikleri
ders yılının
sonuna kadar okula devam ederler. 16 yaşında ortaöğretimi bitiremeyenler için 2
yıl daha süre verilir.Zorunlu eğitim ücretsizdir; ancak ortaöğretim
kurumlarında aileler okul kitaplarının masrafını karşılamak durumundadırlar.
Kabul kriterleri
İlköğretime
başlayacak çocuğun en az 4 yaşında olması gerekmektedir.
Çocuklar
ilköğretimi bitirdikten ya da ilköğretim için özel okulları bitirdikten sonra
ortalama 12 yaşında ortaöğretime kabul edilirler. VMBO, HAVO ya da VWO
kurumlarına kabul konusundaki kararlar kendi adına bu tür kararları alması için
bir kabul kurulu atayabilen yetkili merci (Okul kurulu) tarafından
verilmektedir. Kabul kurulu, başkan ve okulda görev yapan bir ya da daha fazla
sayıda öğretmenden oluşmaktadır. Bu kurul aynı zamanda ilkokullardan, müdür ve
öğretmenleri de içerebilir. Çocukların devam ettiği ilkokulun müdürünün çocuğun
eğitim potansiyeline ve devam düzeyine ilişkin bir eğitim raporu hazırlaması
gerekmektedir.
VMBO,
HAVO ve VWO kurumlarına kabul edilecek çocuklar, yeterliliklerini ortaya
koymaları için değerlendirmeye tabi tutulurlar. Bu değerlendirmelerin en
yaygını, ilkokulun son yılında merkezi sınavlar aracılığıyla çocuğun bilgi ve
anlama seviyesinin ölçülmesidir.
Derse devam
Ders
yılı Ağustos ve Haziran arasında en az 200 günü kapsar. Yaz tatili en fazla 60
gündür. Okullar haftanın beş günü açıktır; ancak ilköğretimde çoğunlukla
çarşamba öğleden sonraları ders yoktur.
Öğrenciler
ilköğretimin dört yılı için asgari 3.520 saat ve son dört yıl için de 4.000
saat olmak üzere 8 yıl boyunca toplam 7.520 saat ders görürler/eğitim alırlar.
Bir günde azami, -teneffüsler hariç- 5,5 saat ders görürler ve etkinlikler gün
içerisine eşit olarak dağıtılmıştır. Bununla birlikte bu eğitim, dezavantajları
önlemek ve/veya ortadan kaldırmak için tasarlanmış ek etkinlikler ile
bağlantılı olarak genişletilebilir. Öğrenciler ilk iki yıl boyunca haftada
ortalama olarak 22 saat son altı yıl için ise haftada ortalama 25 saat ders
görürler. Okulda derslerin ne zaman başlayıp sona ereceğine ve derslerin ne
kadar süreceğine karar verme yetkisi okulun yetkili merciine (okul kurulu)
aittir.
Ortaöğretimin
ilk üç yıllık dönemi –temel ortaöğretim dönemi- boyunca tavsiye edilen dönem
sayısının, başarı hedeflerine ulaşmayı mümkün kılan bir kılavuz olarak
kullanılması amaçlanmaktadır. Değerlendirme tablolarında ders sürelerinin 50
dakika sürdüğü ve her konu için önerilen zamanın %75 kadarında başarı
hedeflerinin gerçekleştirilebileceği görülmektedir. Okulların değerlendirme
tablolarını bire bir takip etmeleri gerekmemektedir; zira başarı hedefleri
zamanın %75’lik kısmında elde edilebilir.
VMBO,
HAVO ve VWO eğitimlerinde sosyal bilimler, sanat konuları ve beden eğitimi için
zorunlu bir asgari ders sayısı bulunmaktadır.
Hem
HAVO hem de VWO’daki dördüncü yıl, lise öğretiminin bir parçası olmakla
birlikte eğitim içeriği ve zaman sayısı ile zorunlu eğitimin bir parçasıdır
Sınıf mevcudu/öğrencilerin gruplandırılması
Sınıf
mevcuduna ilişkin herhangi bir standart bulunmamaktadır. Öğrenciler karışık
yetenek sınıflarında yaşlarına göre gruplandırılmaktadır. İlkokullardaki sınıflar
her konu için bir öğretmene sahipken ortaokuldaki öğrencilerin ayrı konu
öğretmenleri bulunmaktadır.
Öğretim programı kontrolü ve içeriği
Eğitim
Bakanlığı, genel öğretim programına ve zorunlu konuların ayrıntılarına karar
verir. Okullar kendi öğretim programı planlarına ve öğretim metotlarına karar
verir ve araç gereçleri seçerler.
İlköğretim
seviyesindeki zorunlu öğrenme alanları; duyusal koordinasyon ve fiziksel
çalışma, Felemenkçe, aritmetik ve matematik, İngilizce, coğrafya, tarih,
(biyoloji dâhil olmak üzere) bilim, (siyasi çalışmalar dâhil olmak üzere)
sosyal yapılar, dini ve ideolojik akımlar, ifadeye ilişkin etkinlikler, sosyal
beceriler ve hayat becerileri ve sağlıklı yaşam gibi konuları içermektedir.
İlköğretim okulları, öğretim programının farklı alanlarına ilişkin sürenin ne
ölçüde ve ne zaman ayrılacağına karar verme konusunda özgürdürler. Bu konudaki
tek kısıtlama yıl boyunca verilecek asgari öğretim süreleridir.
Ortaöğretimin
ilk üç yılı boyunca (temel ortaöğretim dönemi) çocuklar 15 konudan oluşan
zorunlu bir temel müfredata tabi tutulmaktadırlar (yılda 50 dakikalık 1.000
ders). Kalan %20’lik öğretme zamanı (840 saat) okullar tarafından kendi
takdirlerine bağlı olarak dersler ve diğer eğitsel etkinlikler için
kullanılabilmektedir. Ortaöğretimin ilk üç yılında öğrenciler, yıl boyunca en
az, 50 dakikalık 1.280 ders almak zorundadırlar.
HAVO
ve VWO’nun ilk üç yılında üçüncü bir çağdaş dil zorunludur; ancak Gymnasium öğretim
programının Latince ya da Yunancayı da içermesi gerekmektedir.
VMBO’da
4. yıl ortaöğretim birinci devre eğitiminin de parçasıdır. Tavsiye edilen zaman
çizelgeleri temel ortaöğretimin önceki üç yılı da dâhil olmak üzere 4 yılı
kapsamaktadır.
Hem
HAVO hem de VWO eğitiminde 4. yıl zorunlu eğitimin bir parçası olmakla birlikte
aynı zamanda öğretim programının içeriği de dâhil olmak üzere ortaöğretim
ikinci devre eğitiminin de parçasıdır.
Değerlendirme, sınıf geçme ve yeterlilikler
İlk
ve ortaöğretim boyunca sürekli öğretmen değerlendirmeleri yer almaktadır.
İlköğretimin
sonunda öğrencilere verilen karne, başarılarını belgeler ve ortaöğretim tercihi
konusunda tavsiye verir. Okulların çoğu öğrencinin nihai sonuçlarını ölçmek
için ulusal testleri kullanmaktadır. Sınıf geçmeye ilişkin yasal kurallar
bulunmamaktadır. Bir yıl tekrar etmek mümkündür; ancak okullar ara verilmemiş
bir gelişim sürecini tercih etmektedirler.
Temel
ortaöğretim boyunca öğrenciler bir yılı tekrar etme durumunda kalabilirler.
Sadece
VMBO tamamen zorunlu eğitimin kapsamındadır. VMBO bitirme sınavları iki
bölümden oluşmaktadır. Bunların ilki okul sınavı, ikincisi ise ulusal sınavdır.
Kabul kriterleri
HAVO
ve VWO’nun ilk aşamalarındaki öğrenciler eğitimlerine ortaöğretim ikinci devre
eğitimi içerisindeki aynı eğitim türleri ile devam edebilirler.
Teori
programını başarı ile tamamlayan VMBO öğrencileri, sınav konularının matematik
veya Fransızca ya da Almancayı içermesi şartıyla (VMBO konuları arasında
İngilizce zorunludur) HAVO’nun 4. yılına transfer olabilirler. Bazı uzmanlaşma
bileşenleri için ek gereklilikler mevcuttur:
a)HAVO
sertifikasına sahip olan öğrenciler VWO’nun 5. yılına kabul edilebilirler;
b)MBO:
yeterlilik yapısı içerisinde kabul kriterleri şunlardır:
b1)Asistanlık
ya da temel mesleki eğitim seviyesindeki bir kurs için öncesi eğitimine ilişkin
gereklilikler olmaksızın herhangi biri kayıt yaptırılabilir.
b2)Profesyonel
ya da orta seviye yönetim düzeyi için: mesleki lise öncesi eğitim sertifikası
(VMBO) ya da genel ortaokul eğitimi sertifikası (MAVO) veya genel lise
eğitiminin ilk üç yılının ya da üniversite öncesi eğitiminin başarıyla
tamamlandığına dair belge ile kayıt yaptırılabilir.
c)Uzman
düzeyindeki bir kurs için: aynı meslek ya da iş grubu için profesyonel bir
eğitim yeterliliği ile kabul mümkündür.
d)Blok
ya da günlük tatili olan kurslar (BBL) sadece okul bitirme yaşının üstündeki
kişilere (yetişkinlere) açıktır.
Öğretim programının kontrolü ve içeriği
Genel lise öğretimi (HAVO ve VWO)
HAVO’nun
4. yılına ve VWO’nun 5. yılına başlayan öğrenciler aşağıdaki konu kombinasyonlarından
bir tanesini seçmek zorundadırlar:
Kültür
ve toplum,
Ekonomi
ve toplum,
Bilim
ve sağlık,
Bilim
ve teknoloji.
Öğretim
programının kontrolü okulun sorumluluğundadır.
Mesleki Eğitim (MBO)
Meslek
eğitim kapsamında 3 türlü eğitim programı uygulanmaktadır;
-İkinci
kademe mesleki ortaöğretim (MBO)
-Çıraklık
-İşsizlik
projesi kapsamında verilen eğitim
İkinci kademe mesleki ortaöğretim (MBO)
Seçilen
programa bağlı olarak MBO 4 yıl sürer. 16-19 yaşları arasındaki öğrenciler için
hazırlanmıştır.
Mesleki
öğretim için ulusal yeterlilikler yapısını oluşturan dersler dört düzeye
ayrılmıştır. Öğrenciler bu dersleri art arda alabilirler; bu durumda birinin
diploması bir sonraki için giriş koşulu yerine geçmektedir.
MBO,
bu eğitim türü için özel olarak düzenlenmiş okullarda verilir. Her okulda en az
bir sektör bulunur ve bu sektörler farklı öğretim programları olan bölümlere
ayrılırlar. MBO okulları endüstri, sosyal hizmetler ve kamu hizmetlerinde orta
düzey yönetici eğitimi verir.
İkinci
kademe mesleki ortaöğretime kabul için; VBO ya da MAVO yeterliliği, dört yıllık
HAVO veya VWO için denkliğin sağlanması, bir kısa program yeterliliği veya
Bakanlık tarafından belirlenlenmiş herhangi bir yeterlilik gereklidir. Bu
şartlar kısa, orta ve uzun süreli programlar için uygulanır. Bunun yanında orta
ve uzun süreli programların birinci sınıfları için ek olarak B ve C notlarının
alındığı bir sınav düzenlenebilir.
3-4 yıllık uzun süren programlara, MAVO veya LBO
okullarını en az üç dersten C düzeyi olarak tamamlayan ya da HAVO okullarının
ilk üç yılını tamamlayan öğrenciler doğrudan katılırlar. Öğrenciler uzun süreli
programlardan meslek yüksek okuluna (HBO) geçiş yapabilirler.
Orta düzey programlara MAVO veya VBO(LBO) okullarını en az üç
dersten B düzeyi olarak tamamlayan öğrenciler doğrudan kabul edilirler. Orta
düzey programlar belirli bir süre uygulamaya dayalı olup elektrik mühendisliği,
mekanik mühendisliği ve otel servisi gibi üç alanda sınırlıdır. Bu programlar
en çok üç yıl sürer.
Kısa programlara VBO(LBO) ve MAVO (düzey gibi bir şart yok)
programlarını tamamlayan öğrenciler kabul edilirler. Öğretimde bir iş ya da
mesleğin başlangıç seviyesinde (EC Düzey 2) veya tam süreli MBO programlarının
(çıraklık sisteminin başlangıç düzeyine uygun kısa süreli MBO programlarının
final düzeyi) uygulanmasında ihtiyaç duyulan beceriler verilir.
Hollanda’da
ortaöğretim sistemi, ülkemizle kıyaslandığında oldukça karmaşık gibi
görülebilir. Bizdeki sınıf sistemi yerine program esasına dayalı bir sistem
mevcuttur. İlköğretim ile ortaöğretim iç içe geçmiş bir yapı içerisinde
görülebilir. Bu nedenle rehberlik ve yönlendirme sistemin her aşamasında çok
önemli bir yer tutmaktadır.
Bir
yıllık rehberlik ve değişim programları meslek öğretiminin verilmesinde
öğrencilere rehberlik yapmayı, uzun ve orta dereceli öğretim programlarında
gelişim fırsatı vermeyi amaçlar.
Tüm
MBO okulları genel ve mesleki eğitim verir. İş yerinde eğitim çok önemli bir
yer tutar. Yerel yetkili, öğrenci ve iş yeri temsilcisi arasında resmi bir
anlaşma imzalanır.
Bu
okullar kendi programlarını hazırlama yetkisine sahiptirler. Programların tümü
modüler yapıdadır. Programlar, bazıları zorunlu, diğerleri seçmeli belirli
sayıda sertifika birimlerinden oluşur. Pek çok program iki iş yerinde zorunlu
eğitimi kapsar. MBO programlarının değerlendirmesi her modülün sonunda yer
alır.
Çıraklık
Çıraklık
teorik ve uygulamalı olmak üzere iki aşmalı sistem biçiminde düzenlenmiştir.
Böylece çırak, hem öğrenci hem de işçi statüsündedir. Teorik eğitim ücretlidir.
Seçilen
mesleğin teorik kısmı bölgesel çıraklık öğretim kurumunda veya bir başka okulda
bir güne dayalı olarak öğretilirken uygulamalı çalışma ise bir iş yerinde veya
öğretim atölyesinde yapılır. Birinci durumda işveren ile yapılan çıraklık
sözleşmesi ile başlanır. İkinci durumda ise öğrenciler kurumlar tarafından
düzenlenen öğretim atölyelerinde bir uygulama öğretmeninin danışmanlığında
beceri uygulaması yaparlar. Uygulamalı eğitimi düzenleme sorumluluğu işverene
aittir. Kurum öğrenciye teorik eğitimleri için izin verir. Bu sürenin 2/3 ü
mesleğe yönelik, 1/3 ü genel derslerden oluşur.
Çıraklık
eğitimi, tam gün zorunlu eğitimi tamamlayarak 16 yaşında olanlar için
geçerlidir. Düzeye göre 1-3 yıl sürer.
Değerlendirme, ilerleme ve yeterlilikler
Genel
lise eğitiminde HAVO ve VWO için okul bitirme sınavları iki bölümden
oluşmaktadır: son sene yapılan ulusal bir sınav ve bir okul sınavı. Bazı
konular için yalnızca okul sınavı bulunmaktadır.
Mesleki
lise öğretiminde belirli sayıda modülü tamamlayan öğrencilere sertifika
verilir. Zorunlu tüm sertifikaları aldıktan sonra sertifikalar diploma ile
değiştirilmektedir.
Yüksek Öğretim
Kurum türleri
Hollanda’da
ikili bir yüksek öğrenim sistemi vardır:
a)Üniversiteler
tarafından verilen üniversite öğrenimi (wetenschapellijk onderwijs= WO)
b)HBO
kurumları tarafından verilen profesyonel yüksek öğrenim (hoger
beroepsonderwijs=HBO)
Kabul kriterleri
Profesyonel
yüksek öğrenime kabul için bir genel lise öğretim (HAVO) sertifikası ya da bir
MBO orta yönetim/uzman eğitim sertifikası veya bir üniversite öncesi öğretim
(VWO) sertifikası gereklidir. Gerekli bu yeterliliklerden birine sahip olmayan
21 yaş ya da daha üzeri yaş grubundaki insanlar özel bir giriş sınavını
geçtikten sonra kabul edilebilirler. Bu yaş sınırı güzel sanatlar ve sahne
sanatları ile ilgili bölümlerde değiştirilebilir.
Üniversiteye
kabul edilme bir üniversite öncesi (VWO) okul bitirme sertifikası ya da HBO
yeterlilik veya HBO propaedeutic sertifikası ile mümkündür. Gerekli
yeterliliklere sahip olmayan 21 yaş ve üzeri yaş grubundaki kişiler özel bir
giriş sınavını geçtikten sonra kabul edilebilirler.
Yeterlilikler
Profesyonel
yüksek öğrenimde, bir lisans ya da yüksek lisans derecesi HBO lisans ya da
lisansüstü nihai sınavını geçen öğrencilere verilmektedir. Mezunlara, uygun
akademik unvanlar verilmektedir.
Yeni
sistemde HBO kurumları lisansüstü derecesi verilmesine yarayan dersler sunabilmektedirler.
Üniversitede
her ders, bir lisans ve bir de lisansüstü sınavı içermektedir. Her ders
programı için ayrı komite ve sınavları organize etmek için bir sınav kurulu
oluşturulmuştur. Fakülte konseyi ilgili sınav kuruluna ve ders programı komitesine
danıştıktan sonra öğretme ve sınav mevzuatını belirler. Sınavları geçen
öğrencilere, elde edilen profesyonel yeterlilikleri listeleyen bir sertifika
verilmektedir.
Bir
lisans ya da lisansüstü derecesi, ilgili dersin final sınavını geçen
öğrencilere kurum tarafından verilmektedir. Mezunlar isimlerinden sonra gelen
ve “B” ve “M” olarak kısaltılmış olan “Lisans mezunu” ya da “Mastır” unvanları
kullanmaya hak kazanmaktadırlar. Bu kişiler uygun uluslararası unvan yerine bir
Felemenk unvanını kullanmayı seçebilirler.
Özel eğitime muhtaç çocuklar
Özel
eğitime muhtaç çocuklara iki grup okulda eğitim verilmektedir:
a)İlköğretim
için özel okullar (speciale scholen voor basisonderwijs): Bu okullar
öğrenme ve davranış zorluğu çeken çocuklar içindir. 1991 yılından beri özel
eğitime muhtaç çocuklar için normal ilkokullara entegre etme yönünde bir
politika izlenmiştir. Bu politikanın iki amacı vardır. Birincisi, özel eğitime
muhtaç çocukların normal ilkokullara gitmesini sağlamaktır. İkincisi ise
ilköğretimdeki normal okullar ile özel okulların konsorsiyumlarına belli bir
bütçe vererek maliyetleri kontrol etmektir. Bu konsorsiyumlardan özel okullar
ve normal okullardaki özel hizmetler finanse edilecektir.
b)Özel
okullar (Speciaal onderwijs) engelli çocuklar için ve eğitimine farklı bir
yaklaşım gereken çocuklar için verilen veya ilkokul ya da ortaöğretim yaş grubu
ya da her ikisi için özel eğitim veren okullardır.
Güven, kalite ve huzurun adı SD Yurt Dışı Eğitim Danışmanlıgı'dır.
Siz okuyun, basarılarınızla biz gurur duyalım.
Eğitim için yatırım yapan herkese en içten dileklerimizle başarılar diliyoruz.
SD YURTDIŞI EĞİTİM
DETAYLI BİLGİ İÇİN - HAFTA ARASI VE CUMARTESİ GÜNÜ SAAT 9-19 ARASI ULAŞABİLİRSİNİZ
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34
SD YURT DIŞI EGİTİM OFİS TEL - 0232 441 74 34
SİRKET - 0544 656 09 23 - 0507 917 37 50
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNDEN BİLGİ İSTEK FORMUNU DOLDURABİLİRSİNİZ .DANIŞMANLARIMIZ SİZLERE EN KISA ZMANDA BİLGİ VERECEKLERDİR
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNİDEN BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR
www.sdyurtdisiegitim.com.tr ADRESİNİDEN BİZ SİZİ ARAYALIM FORMUNU DOLDURUN SD DANIŞMANLARI SİZİ EN KISA ZAMANDA ARAYACAKLARDIR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder